Želite da vidite još?

Ulogujte se
Nemate nalog? Registrujte se
Podeli ovo

Котрљање

Kао рекреативац са неколико деценија на точковима и шинама под стопалима, открила сам неколико битноћа које, ако се уваже и примене, могу спречити трапаве падове у многим непредвиђеним ситуацијама. Под трапавим падовима подразумевам падове који се догоде и буду болни онда када се, с обзиром на све пратеће околности, не морају ни догодити ни бити болни ако се већ догоде.

Све што сам открила, применила сам на своје дете које ролера и клиза од свог 22. месеца живота и које је уз такве редовне активности сада у десетој години без иједне битне повреде. Једину повреду у паду је узроковала гомила каменчића које, после уређивања бициклистичке стазе, радници нису уклонили са стазе те су били голом оку невидљиви у вечерњим сатима. Такви каменчићи могу да се заглаве у точкове и пад је неминован и најумешнијим ролерашима уколико их не заобиђу, успоре или прескоче. Зато се у близини недавних радова на путу мора успорити да би се сагледало има ли или нема заосталих таквих каменчића. Сличан ефекат могу имати гранчице, али су оне много видљивије па не представљају проблем јер се лако заобиђу.

У вези са видљивошћу, проблем могу бити и крошње стабала у вечерњим сатима које уз улично осветљење које се пробија кроз њих, стварају сенку сличну рупама на путу и да би се избегла штрецања пред тим призорима, битно је упознати стазе којима се иде пре брзе вожње њима у вечерњим часовима.

Дешава се и да сунчеви зраци осветљавају стазу или пут тако да се рупе са песком (необележене на местима где се врше радови на путу) изједначе са бојом пута и збуне ролераша који се залети преко њих мислећи да су те рупе асфалт, а онда му се ролери укопају и песак и пада се ка  напред. У таквом паду не мора доћи до повреде ако се ролераш на брзака снађе па се дочека на шаке (за те ситуације, ојачати мишиће руку).

Осим ових својеврсних опасности, овде ћу навести, без неког посебног реда, неке битне савете о ролерању и клизању и можда ће неком бити од користи да почну са ролерањем или клизањем или бар да не одустану после прве несигурности.

  1. Не испробавај на ролерима оно што ниси пробао и успео у ципелама на штиклицу или у тежим чизмама.
  2. Научи да падаш (прво без ролера). Падање на шаке, на дебело месо , у страну на бутину је неопходно увежбати на мекој (на кревету), полутврдој (нпр. на струњачи или прекривачу на поду) или тврдој глаткој подлози (нпр. на паркету) пре ролерања или клизања.
  3. Ојачај ноге пре било каквог покушаја скакања јер ролери дају тежину стопалима коју слабашне ноге не могу лако поднети при доскоку.
  4. Искористи своју висину на време. Ниским особама је неупоредиво лакше да одрже равнотежу па је зато боље да деца што раније науче да ролерају или клизају док им је глава још увек веома близу тла (што умањује њихов страх при погледу ка тлу) и док су им руке још увек дугачке у односу на ниско тело. Ипак, то је могуће тек када стопало детета достигне бар број 25 да би кости могле издржати тежину ролера (ово је индивидуално и прво ролерање би ипак требало да буде уз консултацију са педијатром који зна дететово здравствено и развојно стање).
  5. Све савете у вези са ролерањем, још лакше је применити у клизању нарочито кад се зна да је лед удобнији за пад него иједан бетон. Зато је најбоље прво испробати клизање па тек онда ролерање.
  6. Возачи аутомобила и других превозних средстава су непредвидљива људска бића која се при погледу на стрелицу за условно скретање често понашају више роботски него људски. Зато се никад не уздај само у саобраћајну сигнализацију, него погледај директно у лице возача и уочи да ли је возач збуњен, ужурбан, љут, погубљен, пометен, нервозан или концентрисан и сталожен.
  7. Бехатони су одлични за вожњу једнако као и раван асфалт под условом да нико од оних који се баве уређењем путева није мазнуо коју кинту те испод њих ставио неквалитетнији песак да би се тим ма каквим бехатонирањем прикрио неквалитет материјала услед дрпања пара предвиђених за квалитетан материјал. Тако постављени бехатони искачу из равни као жива слагалица и небезбедни су за вожњу па их треба препознати упознавњем града и избећи их кад год је могуће или бар успорити преко њих.
  8. Мамама са бебама у колицима није место на бициклистичким стазама. Упозори их на то и упути их на њихово место на тротоарима. Што више упозорених мама, то безбедније бебе и безбедније бициклистичке стазе.
  9. Заустављај се благовремено иза стуба семафора, а не поред или испред. То је важно и због твоје сигурности (да не излетиш на коловоз) и због сигурности групе пешака која чека прелазак улице на семафору (да не улетиш међу њих или на њих).
  10. При клизању (а може и у ролерању) носи рукавице. Оне опуштају јер се са њима зна да је пријатније и топлије дочекивање на руке у случају спотицања. Чак и кад се не пада, оне уливају тај осећај сигурности.
  11. При саплитању, брзо наоколо потражи погледом травнату површину. Трава се може лако претрчати на ролерима као да си у обичној обући а и мекша је од бетона ако је неопходно брзо ,,приземљење“.
  12. Погледај точкове и погледај шину и схвати да ниси на штулама него си на само пар центиметара од тла слично просечној жени која на штиклицама те висине иде сваки дан на посао и не пада са њих.
  13. Ако си родитељ будућих ролаша и ако желиш да се твоја деца ослободе на точковима, ослободи се прво ти. Твој страх од дететовог или сопственог пада се преноси на дете било да шеташ поред њега или седиш или ролераш заједно са њим.
  14. Искључи дугме за панику. Паничан страх од потенцијалног пада најчешће води управо ка безвезном и болном паду јер особа под паничним страхом не размишља рационално и не сагледа ситуацију оптимално па самим тим превиди разне идеје за безбедније ,,приземљење“.
  15. Не вози се иза свог детета јер га при евентуалном саплитању можеш повредити. Мање тело треба да буде или поред тебе или близу иза тебе и увек са твоје десне стране.
  16. Упамти да примена свих ових савета одређује само делић твоје пажње. Остала твоја пажња и спретност је ван овог текста и у теби.
  17. Ово нису стручни спортски савети о начинима ролерања и клизања и свему што је потребно знати да би се успешно кретало и заустављало. Ово су савети безбедног ролераша и родитеља ролераша о успостављању пажње у кретању на ролерима или клизаљкама. За стручне спортске савете о ролерању, клизању је задужено стручно лице које се образовањем специјализовало за те спортове.

Као и обично (јер ме увек мрзи да удешавам текстове до танчина), ни овај текст у мом блогчету није коначан и ако се сетим нечег новог, а корисног, додаћу.

Сваки допуњујући или прецизирајући или исправљачки коментар је добродошао.

Ostali tekstovi